Українська лялька-мотанка

Усі ми в дитинстві гралися ляльками, а в дорослому віці дарували ляльки своїм дітям, але в той же час навряд чи задумувалися про історичну роль ляльки у вихованні дітей. Виявляється, що в звичайній, знайомій з дитинства іграшці закладена багата життєва мудрість наших предків. Ганчір’яна саморобна лялька була не просто забавкою для малечі, а предметом, через який діти знайомились з життєвим устроєм, обрядами і традиціями свого народу. Саме цим зумовлене особливе місце цієї народної іграшки в матеріальній культурі слов’янських народів.

Споконвіку іграшка була невід’ємною частиною людського життя. Змінювались матеріали, технології, але, як сучасні батьки, так і прадавні матусі з допомогою іграшки забавляли та втішали своїх дітей, заколисували їх та навчали. У ляльці втілювалися уявлення людей про світ, красу, добро і зло. У ній відображалися релігійні вірування і забобони, рівень економічного, суспільного та духовного життя народу.

Українська лялька-мотанка вирізняється з багатьох інших народних ляльок своїм особливим національним колоритом, багатофункціональністю, різноманітністю у рамках єдиної української етнічної території.

Ганчір’яні ляльки, виконані у традиціях, що склалися в народі – це ляльки, які виготовляються з використанням старовинних технік і технологій. У традиційних текстильних ляльках-мотанках концентрується весь досвід народу: і практичний, і філософський, і художній.

Кожна мати може зробити таку іграшку для своєї дитини, а ще краще виготовляти ляльку разом з дитиною.

Алла Шушкевич – майстриня-лялькарка – про себе: “За освітою я вчитель. Народними ляльками зацікавилася виключно з професійною метою. Так відкрила для себе і українську ляльку, і різновиди слов’янської народної ляльки.

Створюю ляльок два роки. Моя лялька-мотанка, в першу чергу, інтер’єрна. Я роблю тверду основу, щоб лялька стояла, і примотую руки.

Виготовляю різні види української ляльки-мотанки: перший варіант – так звана, «неодягнена лялька» – у неї є тільки символічна спідниця-плахта, фартух і головний убір, інший варіант – лялька одягнена у спеціально пошитий і оздоблений одяг.

Навчаю ляльковому мистецтву дітей на уроках, згідно програми трудового навчання. Із задоволенням проводжу майстер-класи. Навчаю технік і традиційної, і своєї, і обов’язково розповідаю про походження та особливості ляльки-мотанки. З метою популяризації народної ляльки організовую виставки своїх і учнівських робіт.”

Автор Алла Шушкевич

Отримуй матеріали блогу на електронну пошту!
Читай їх першим!